Resultat = motivation


Okej, jag erkänner. Det finns ingen som retar sig så mycket på nyårslöftestränarna som jag gör. I januari och februari upptar de hela gymmet och gör att jag måste stå i kö till löpbandet. Då ska vi inte prata om alla som går söndagspromenad på löpbandet dessutom.

Trots att jag är glad när ni januaritränare återlämnar gymmet så skulle jag ändå vila dela med mig lite inspiration eller motivation. Kanske att slå sig själv i foten, men jag har en del vänner som jag faktiskt hoppas kommer igång och håller i träningen.

Antagligen började du träna för att du ville uppnå något, bättre kondition, snyggare rumpa, bättre hållning kanske till och med gå ner i vikt. För att du skall fortsätta träna så gäller det att det händer saker, annars är det inte kul. Det finns vissa saker att tänka på för att nå resultat.

Det som är roligt är inte alltid det mest effektiva
Okej, det är kanske kul med zumba, piloxing eller stepaerobic. Men helt ärligt så kan jag säga att efter omkring ca två månader med denna träning så kommer du inte få mer eller tydligare resultat. Du kanske blir bättre på att skaka rumpan, men det kommer inte att bli fastare. Vill du ha resultat så måste du ta i och träna varierat och nej att kombinera dessa pass är inte allsidig träning, inte ens om du klämmer in ett corepass.

För att få en fastare kropp måste du våga ta tyngre vikter. Jag lovar att du inte kommer att få bulliga muskler. En rolig motsägelse är att alla vill ha en fast, putande gump men ingen vill ha stora muskler. Du får inte dröm rumpan genom att göra knäböj i maskin med 30 kg eller genom att sitta i maskinen som tränar utsidan rumpan.

Du blir också bra på vad du tränar. Om du ska springa några lopp i sommar, som många brukar göra. Så hjälper det otroligt mycket om du trots allt springer lite även under vintersäsongen. Du kan inte kompensera löpträningen med annan konditionsträning.

För att göra det enkel så kan man säga att de finns två sorters kondition. Den stora som är det generella alltså hjärta och lungor och den lilla som är grenspecifik. När du springer så involverar du muskler och blodkärl på ett visst sätt i benen. När du sedan inte springer på ett tag förlorar du denna förmåga och du blir sämre på att springa. Forskning från Idrottshögskolan visar att du bör springa minst 20 minuter var 5e dag för att åtminstone bibehålla din förmåga.

Något att fundera på är så klart kosten, kanske är det många som bör ta sig en funderare på hur många frukter man äter per dag. Frukt är nyttigt?

Status för mig är att ryggskottet är borta, ont i höften, troligen inflamation. Ska till sjukgymnasten på onsdag för att få min dom. Under tiden har jag mailat med min tränare och diskuterat lite upplägg för våren. Kommer bli spännande.

Bild: www.piloxing.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar