Yoga som träning eller yoga och träning

Jag har funderat en del på detta med yoga som komplement till annan träning, det var en av er läsare som frågade och det satte igång mina tankar. Efter mina akrobatiska övningar så har jag också en väldig träningsvärk, kan knappt andas förstår ni vilken känsla av kärlek ömma muskler är?!

Till mina tankegångar om yoga…
Själva ordet yoga betyder typ ”förening” eller ”enhet” och omfattar fysisk träning, andning, mentala tekniker, avspänning och meditation.  Om man nu vill kalla yoga för en idrott så skiljer den sig från annan idrott genom denna helhets princip, en vanlig yoga övning består av både kroppsrörelser och en o-ansträngd andning samt att man skall vara närvarande i det man gör. Löpning består ex av rörelse och andning så klart men inte av medveten andning, simning å andra sidan består ju till stor del av rörelse och medveten andning men det är inte lika viktigt med själva fokuset.

Det finns ju massor av olika yoga former och alla former kanske inte passar alla, själv tycker jag mest om den fysiska formen Ashtanga-yoga, detta kanske eftersom jag är en fysisk person som tycker om att utmana mig själv. Men jag har också valt Ashtanga yoga för att den är fysisk och krävande och ger bra styrketräning, flexibilitet och uthållighet. Målet med denna yoga form beskrivs vara att skapa balans i kroppen, öka kroppsmedvetandet bland annat. Man stärker även musklerna, särskilt hållningsmuskulaturen. Många lyfter också fram att yoga är bra mot belastningsskador som kommer av stillasittande.
Vissa menar att man började göra yoga för att stärka kroppen så att man skulle klara av att meditera i minst 4 timmar per dag och idag sitter vi ju och ”mediterar” framför datorn minst 8 timmar om dagen…

Jag tränar yogan för att skapa balans i musklerna. Men jag tror att jag kan ha nytta av yogan i mitt andra tränande. Att göra yoga tränar verkligen upp kroppskontrollen, som när jag stod i kråkan, det gäller att kunna hitta och spänna rätt muskel vid rätt tidpunkt. Det kräver att du har kontroll över kroppen något jag kommer ha nytta av när jag får simma igen. Något annat jag tror jag kommer ha nytta av i simningen är andningen, att bli riktigt, riktigt andfådd i vattnet är jobbigt, att jag under yogan medvetet över på att andas lugnt trots att det kan vara jobbigt kommer nog påverka min sim-andning positivt.

Det tredje är det mentala, tålamodet.  När jag annars tränar så måste jag tänka att jag ska klara en mil på den och den tiden, eller simma 100m så snabbt och om jag inte fokuserar på det så tror jag inte att jag kommer bli bättre, man måste pusha sig över gränserna. Men yogan är det tvärt om. Det gäller det att förstå vad du gör, vilken del i kroppen gör detta. När du förstår det, hittar den muskeln så kommer du att kunna genomföra positionen. Att pusha sig själv hjälper oftast inte för då blir du frustrerad och spänner dig och då går det inte. Det är som avslappning i rörelse
Hur mycket yoga ska man träna?
Enligt filosofin 6 dagar i veckan med ledigt på lördagar och vid nymåne och fullmåne.  Jag tror att bara träna yoga kan vara jätte bra, om du bara strävar efter en hälsosam kropp och motion, men du kommer inte kunna springa ett maraton med bara yoga träning och inte heller simma 3 km. Men jag är nu övertygad om att sätta in ett pass yoga i veckan är bra oavsett vilka dina mål är.

Så resonerar jag, är det någon annan som tänker på annat sätt?
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar