Därför behöver du slå sönder en garderobsdörr ibland

Igår hoppades jag ju få lite tips på vad jag ska göra när jag inte ska träna, jag märke dock att läsare av denna blogg inte har så mycket idéer kring det.  En vän upplyste mig om att de som inte tränar mest sysselsätter sig med att ligga i soffan med en ask praliner och tänker att de borde träna.

Däremot fick jag på mailen en fråga om hur jag orkar motivera mig att göra all rehab och orkar motivera mig att ta tag i saker och fortsätta. Det är ju en bra fråga, det svaret som först dök upp i mitt huvud är vad skulle jag annars göra?

Ska jag bara acceptera att knäet är trasigt och axel lite skranglig och att jag därför inte kan springa och simma? Jösses jag är 30 inte 85, när jag är 85 då kanske jag kan börja acceptera att allt inte är som det borde i kroppen. 

Men så klart kan det vara svårt att hålla modet uppe genom alla motgångar och det är då man får ta till lite mentala knep.

Ett motto
Jag är själv väldigt svag för motton och dessa kan såklart variera men just nu är mitt motto ” A dream doesn’t become reality through magic; it takes sweat, determination and hard work” Jag har det till och med som tavla i vardagsrummet. Tycker det stämmer inte bara med träningen utan med livet i allmänhet - inget är gratis!
Denna hänger i vårt vardagsrum

Bestäm dig
Nikes slogan ”Just do it” sammanfattar det ju väldigt bra. Det är bara att bestämma dig för att genomföra din rehab 5 gånger i veckan och sedan bara att göra det och förklara för sig själv att knappt vinterkräksjukan är skäl nog att fuska!

Våga slå sönder en garderobsdörr
Det är faktiskt okej att bryta ihop att tycka att nu skiter jag i detta, bli förbannad, slå sönder en garderobsdörr och trycka i sig några påsar Juleskum. När man sedan brutit ihop är det bara att torka tårarna, laga dörren och börja igen. Men just urladdningen tycker jag är viktigt, den rensar ut och ger kraft, man måste våga bli arg. Klart man är jävligt förbannad när man är skadad och sjuk och bär man detta inom sig för länge så blir man förgiftad- ut med skiten det finns nya garderobsdörrar.

Rätt fokus
Jag föredrar att inte tänka för mycket på att jag vill ut och springa eller på att jag vill simma. Jag tänker på att jag vill bli bra i knäet och i axel och på att jag ska bli frisk. Det är mitt fokus, just nu är inte Vansbro topp 100 mitt fokus snarare ett stressmoment, undvik det och fokusera på uppgiften vilket är rehab.
Reklam från Nike med ett bra budskap

1 kommentar: