Hälsa och motion eller träning och prestation

Något man ofta läser och som retar mig lite är detta med att träna för att leva länge. Jag vet inte om det är okunskap eller en vilja att matcha det som det pratas om just nu när folk som å ena sidan vill komma ner till sub 40 på milen eller tränar för att göra en Ironman i nästa andetag pratar om att de tränar för att leva länge och för att vara hälsosamma

Att träna för att springa en mara på dryga 3 timmar, åka Vasaloppet på 5 timmar eller göra en Ironman kanske att simma 3km under 45 min är inte att träna för att leva länge, det är att träna för att prestera.

Ja nu kommer många att säga att prestation alltid måste bygga på god hälsa i grund och botten för annars kommer man att bli sjuk, skadad, övertränad och misslyckas.  Det håller jag med om, men ja men att träna för att prestera är inte att träna för att uppnå god hälsa.

Visst vill jag leva länge och kunna träna hela livet, men det är inte därför jag tränar. Jag har aldrig i hela mitt 30 åriga liv förberett mig för ett träningspass eller tränat med syfte att jag gör detta för att jag vill bli 100 år. Däremot har jag sagt till mig själv att jag gör detta för att en vacker solig (svensk?) sommardag kunna springa sub45 på milen eller simma in topp 100 på Vansbro.

Den som tränar för att prestera måste hela tiden ligga på gränsen till vad kroppen klarar av rent fysiskt och psykiskt. Förutom träningspass som kan göra rent ut sagt ont, så är det även långpass i ösregn, ensamt nötande av längder i en bassäng kl 0630 en lördagsmorgon och de säger nej tack till ett glas rödvin en fredag just för att det är träning en lördag. Den som offrar allt detta och menar att de gör det för att de vill bli 100 år och för att de vill leva hälsosamt får av mig priset som veckans Ljugholt.

Så vad är då hälsa? Och vad är hälsosamt? Ja, hade jag vetat det skulle jag skrivit en bok och blivit rik och berömd. Men jag tror att grunden till att vara hälsosam är bra kost från hela kostcirkeln, sömn och lagom med motion toppat med lite bakelser och ett glas av den nya svenska nationalbrygden Amarone-vin. Hälsosamt handlar om balans och kan nog till och med vara svårare än detta med träning för att prestera som ju handlar om att hela tiden ligga på gränsen.

Hälsa och motion

Träning och prestation


1 kommentar: