Körsbäret på grädden

Onsdag, det går mot långhelg 4 dagar ledigt förrutom ett litet möte på fredagmorgon. Tänker mig mycket cykling, lite simning och så toppar vi med löpning och vilan blir körsbäret på grädden.

Var lite trött i knäet igår efter cyklingen och det där planerade 3000m simning fick istället bli ett gympass, som jag annars tänkt köra på fredag. Vet inte hur jag tänkt för fredag är ju vilodag! När jag varit på semester så känns det som att jag är uppfylld med energi och glömmer bort att det faktiskt är under vilan som jag blir bättre, eller iallfall minskar risken att bli skadad.

Jag har ju konstruerat ett 6 veckors styrkeprogram till mig själv som syftar till att göra mig till "mitt" normal starka jag igen. Grunden är enkla basövningar som sedan hottas till med lite annat.
Grundövningarna är:
  • Marklyft
  • Bänkpress
  • Axelpress
  • Högrodd
  • Dips

Idag såg passet ut så här:
  • Uppvärmning rodd 10 min.
  • Skivstångskomplex ( 6 Högadrag + 6 Frivändningar + 6 Axelpressar + 6 Good Mornings + 6 Högrodd)  om jag inte haft ont i knäet hade jag kört även 6 knäböj
  • Marklyft (16-14-12-8-6-4-2)
  • 6 varv av :5 pullups + 10 armhävningar
  • 10 biceps curl + 20 dips

Så det sedvanliga rehanövningarna på det och mage. För magen testade jag sent om siders TRX och hörde en plankan variant. Stod i plankan med benen i remmarna och på händerna. Höll 10 + Drog in knäna 10 + stod i plankan och "särade på benen" 10 x 3 = ett varv och så körde jag 3 varv.
Tog rätt bra faktiskt.

Så var det ju detta med mitt knä. Det bli bättre och bättre, känner inte längre sådan där akut "aj som faaaan" smärta  inte ens när jag anstränger benet. Däremot så känns knäet lite hela tiden, inte mer än att jag känner att det är där. Svårt att beskriva, men du tänker exempelvis inte på din armbåge för den känns inte. Men mitt knä känns, gör inte ont men bara helt enkelt känns. Men det är ju trots allt bättre eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar