Anna mitt i klungan

Cykelintervaller, 2x30 min med högsta möjliga snittfart. Mötte upp Anna i Alvik som vanligt och jag hade på mig för mycket kläder. Tog av långbyxorna (japp hade dubbla byxor, man kommer ju från byn där är det kutym att ha långkallingar till midsommar minst) försökte fästa dem på cykeln med de gick inte så jag fick gömma dem i en blomkruka. Sen bar det av med bara ben.
Första rundan med sommarben, tur att det är lite nyansskillnad mellan skor och ben...
Körde FRA-rundan och vi hade, för oss, bra fart låg i 29km/h ungefär. Vi körde FRA-rundan för att slippa möta ihop med Fredrikshof som också cyklar där ute på tisdagar. Men tjii där fick vi för de kom sneddandes från kyrkan. Vi hade varit och kört de tunga backarna längst bort. Först körde alla förbi oss och jag när de som tillsynes var långsamaste gruppen också passerade mitt i min snabba intervall blev jag nog lite galen. För plötsligt inser jag att jag jagat ikapp den ena klungan och lite framför mig ligger den andra. Vet inte vad som flyger i mig för jag bara kör!

Vaknar upp ur min trans och så befinner jag mig nästan längst fram i den andra klungan. Tittat snabbt på hastigheten och inser att dessa cyklister är snabba 34km/h – uppför! Jag blir livrädd, alla viftar med olika tecken hit och dit, tur att Anna lärt mig dem! Så jag försöker smälta in även om jag knappt vågar släppa styret. För min inre syn ser jag bara detta:

Jag kan inte cykla fortare, jag kan ju inte bromsa för det har storebror sagt är livsfarligt om man är i klunga. Jag kan inte ta vägen någonstans utan bara gilla läget och trampa på. De där 30 min har gått och då kommer en avtagsväg och jag gestikulerar hej vilt och kommer av- tack gode Gud känner jag.
Väntar in Anna som kommer längre bak i klungan. Får beröm för mitt vilda körande… vet inte om sådant beteende ska uppmuntras. Det kändes ju som att jag kraschade någons fest. Mitt försök att komma ur klungan genom att öka farten ledde ju till att några hängde på och jag hörde bara hur folk bakom ropade lucka.

Sedan körde vi 30 min till i lite normalare fart ca 30km/h
Funderade lite på denna händelse under morgonens simning som var sjukt jobbig (2700m med bland annat 10x75 och 40(!) x25 @ 45sek) kanske borde jag träna mer med andra eftersom jag ju verkar sporras till att köra hårdare då… Tåls att tänka på... kanske...

Redigering: Är det sant att utebassängen på Eriksdals badet är 50m?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar