Distansrekord, fartrekord och en punktering

Dagen började helt underbart, strålande sol och en plan på 4-5 timmars solskenscykling.
Mötte upp Anna och Sarah och gled ut på Ekerö. En riktigt fin tur som gick långt ut på Svartsjölandet och kringlade sig förbi Sånga- Säby.

Noterade en ny topp fart efter att Anna jagat på mig lite så passerade jag den magiska gränsen på 40km/h! Jag som är fart rädd men man kan faktiskt bli helt hög på adrelanin när världen bara susar förbi en.

Anna hade varit och cyklat med Fredrikshof och lärt sig en massa cykel tekenspråk som vi körde, kan vara bra att öva sig. Vi växeldrog och jobbade på bra hela tiden, Sarah den "gamla" spinninginstruktören hade riktigt bra fart så bitvis fick man nästan bita i för att hänga på. Men det behövs, eftersom jag inte blev stum eller trött så finns alltså den farten i benen bara att det är svårt att klämma fram den själv.

Snabbt fika stopp på OKQ8 i Skrå, vi är liksom inte cyklisterna som fikar lika länge som vi cyklar. Toalettstopp - för de som kan. Ska avslöja att jag inte har någon tjejsadel på Scotty och att jag efter ett tag får nedrans ont i det nedre regionerna, trots bra cykelbyxor och så klart Kari Traa seamles trosor. Det blir en ny cykelsadel i veckan alltså.

Dagen var verkligen helt underbar en riktigt bra tur tills... vobbel, vobbel, vobbel. Punktering dessutom på bakhjulet! Jaha hur gör man nu?



Har ju med en massa "fixa punka grejer" i sadel väskan men vad ska man med det om man som vi inte vet hur det ska användas? Sist jag lagade punka så lade man det i en bunke med såpavatten och trök på slangen för att se var det bubblade och det var ont om bunkar med såpavatten ute på Ekerö. Bara att ringa storebror som trots allt håller på med triathlon och han guidade genom telefon. Gick smidigt tills vi skulle pumpa upp däcket igen. Då var ventilen sne och bara släppte ut luften igen. Det kom en och annan svordom faktiskt. 10 försök tog det säkert innan däcket var nog pumpat och vi kunde fortsätta.

Punkteringen tog inte bara luften ur däcket utan även ur mig så vi vände där och körde hemåt igen. Hemma igen 89km senare. Vilket är nytt distansrekord.

Bra söndag helt enkelt- distansrekord, fartrekord och fått öva på att laga punktering!

3 kommentarer:

  1. Vilken dag bra! många cykelmil! :) Bra erfarenhet att laga punka!

    SvaraRadera
  2. Oj, 9 mil! Och jag som var glad över mina 4,5... Kan meddela att jag också får fruktansvärt ont i de nedre regionerna, what to do?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alexandra vaselin är ju en bra början sedan ska tydligen tjejsadel, med ett hål i vara riktigt bra.
      4,5 är ju också bra!

      Radera