En vit lögn

Jag tycker mat är intressant, inte den delen av mat som handlar om att räkna kalorier utan mer om mat ur en kulturell synvinkel. Det är kul att reflektera över varför vi äter vissa saker och inte andra och varför vi uppfattar vissa saker som ”bra” mat och andra saker som mindre bra.

Bröd är ett bra exempel, generellt har man uppfattningen att bröd är nyttigt och det är det ingen som ifråga satt fram tills att fettdoktorn dök upp.

Bara att vi har något som kallas Brödinstitutet som skall verka för att fler ska äta bröd är visar på detta livsmedels särställning. Varför har vi inte grönsaksinstitutet istället?
Brödinstitutet är ett samarbete mellan myndigheter och de som tjänar på att vi äter bröd nämligen brödbranchen.

1970 lanserade man kampanjen ” 6-8 brödskivor om dagen” tillsammans med Socialstyrelsen, ett råd som fick hänga med till 2005 få gav Livsmedelsverket rådet ” ”Vill du äta hälsosamt? Ät bröd till varje måltid, gärna fullkorn”. 2009 ändrade man detta till ”Välj i första hand fullkorn när du äter pasta, ris, bröd, flingor och gryn.” Frågan är då om Livsmedelsverket börjar tvivla på sina egna råd?

Så har vi havregrynsgröt. Om man vill äta nyttigt så ska man göra som Gunde Svan och äta havregrynsgröt till frukost… Hur detta kom att bli en sanning är det få som tänkt på men det var nog när Axa anlitade Gunde för att göra reklam för just gröt.

Axa är smarta de har även gjort ett ”informationshäfte” som heter ”Uppladdningen” och som delats ut i skolor och till idrottsföreningar med syfte att lära ungdomar att äta nyttigt eller rättare sagt för att lära barn och ungdomar att köpa de produkter som Axa tillverkar.

Sist men inte minst så har vi den vita lögnen- mjölken.
Att mjölk är ett nyttigt livsmedel (tillskillnad från allehanda spannmålsprodukter) är sant men hur den har fått sin särställning i den svenska kulturen är ju intressant. Nämligen under krisuppgörelsen 1933, för att få igång ekonomin och minska arbetslösheten gav man subventioner till jordbruket och samtidigt gick man ut med en extremt lyckad kampanj om att man ska dricka mjölk för det ger starka ben och friska barn eller något sådant. Helt fantastiskt lyckad kampanj blev det ju.

Nu finns det dock personer som ifrågasätter mjölkens nyttighet, eller inte den riktiga mjölkens nyttighet utan den pastöriserade mjölken det vill säga den mjölken som vi faktiskt dricker är den så nyttigt som vi fått lära oss att den är sedan 1933?

När vi sedan fick en dipp i mjölk drickandet och den svenska ungdomen minskade sitt kaffe drickande gick mjölkindustrin och kaffeindustrin ihop och skapade Cafe au lait, kaffe med varm mjölk eller som vi säger idag ”Latte”.

Latten har en särställning i svensk fika kultur eller faktiskt bara i fika kulturen söder om Uppsala för i norr dricker man svartkaffe. Men i Stockholm är 8 av 10 varma drycker som beställs en Latte. Snacka om att mjölkindustrin säkrat sin försäljning.

Ser ni ett samband mellan vad vi anser vara nyttig mat?
Exakt grymt bra marknadskampanjer!


Om det är någon fler som intresserat sig för ämnet så kan jag tipsa om följande, inte helt opartiska men problematiserande källor
Landet Brunsås på SVT
Fredrik Coltings bok ”Mjölkrevolution”
Sveriges Historia (sista delen) på Tv 4.
Matrevolutionen av Andreas Eanfeldt

5 kommentarer:

  1. Intressant! Tyckte också att brunsås avsnittet var informativt, och ska kika in dina andra länkar också.

    SvaraRadera
  2. Mycket bra skrivet! Det är sjukt hur mycket media kan påverka t
    Oss människor och våran inställning till vissa saker. Det bästa man kan göra är att skaffa sig en egen uppfattning och saker och inre vad som faktiskt är bra!

    SvaraRadera
  3. Tack ida! Precis dit jag vill komma!

    SvaraRadera