Att planera eller inte planera

När jag varit ute och åkt rullskidor i spöregnet fick jag frågan om jag alltid strikt följer min träningsplanering. Svaret på det är ja. Jag följer min planering väldigt strikt. Har fördelen att kunna planera livet efter träningen och inte tvärt om.

Detta är inte något för alla men jag tror generellt att det är bättre att planera än att inte planera. Jag anser att det hjälper min motivation och hjälper de dagar jag saknar motivation att ha ett strukturerat och planerat träningsschema. Jag vet helt enkelt vad jag ska göra och godtar inga kompromisser. Fördelen med att planera sin träning är också att du lättare kan följa upp dina framsteg och se vad som gjort att du inte gått framåt.

Jag tror att många inte planerar för att man inte riktigt vet hur man ska planera så jag tänkte ge några riktlinjer för hur man bygger en träningsplanering.

Vad är ditt mål? Är det att gå ner 10kg, springa ett marathon eller klara milen på 45 min?
Var är du nu? Gör ett test för att se var du står nu, då vet du exakt vad som saknas för att du ska nå ditt mål. Om du vill springa milen på ex 45 min bör du testa vad du springer den på nu och sedan se hur mycket du måste förbättra dig. Vill du gå ner 10kg ska du kanske väga dig men om du också tänkt träna är det kanske bättre att mäta dig runt midja, rumpa och bröst. (Muskler väger mer än fett)
Vad ärlig mot dig själv! Är målet realistiskt och exakt vad krävs för att klara det. När jag hade armhävningsutmaningen här på bloggen så räknande vi ut hur många fler armhävningar alla var tvungna att klara per vecka för att nå sitt mål, så bör du även göra med dina andra mål.
Testa dig med jämna mellan rum för att se om din träning fungerar. Om ja, STICK TO THE PLAN om nej, gör förändringar.

Min planering just nu sträcker sig fram till Vasaloppet och består av 3 delar kan man säga och varje del har några nyckelpass. Av erfarenhet har jag också lärt mig att min kropp klarar en ökning på ungefär 10% för varje vecka. Så vecka för vecka kommer jag att öka antalet kilometer på långpassen och på sikt också köra riktigt långa kombinationspass med löpning/ skidor. För att göra det ännu krångligare så har varje fas också olika pulseringar. Det vill säga att det finns tyngre och lättare veckor.

Uppstarts fas: Ca en månad som handlar om att göra kroppen nog stark för att orka träna. Fokus ligger på att bygga uthållighet (många långpass) och öka min styrka (tung styrketräning).
Nyckelpass: Långpass

Grundträning: November – december. Skiljer egentligen inte så mycket från uppstartsfasen, under grundträningen kommer jag att sätta in fler pass som syftar till att öka min syretagningsförmåga men fortsatt fokus på uthållighet och styrka.
Nyckelpass: Progressiva långpass

Formgivande fas: Tanken är att under januari och februari fortsätta med styrka och uthållighet. Den tunga styrketräningen byts också mot explosivitet under denna fas. Förhoppningsvis kommer en del testlopp på skidor in. Och ca 2 veckor kommer att tillägnas formtoppning.
Nyckelpass: Pass i tävlingsfart.

Så frågor på det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar