Vad är din ursäkt? jag har ingen

Man har ett mål, det kan vara vad som helst klara ett maraton, gå ner i vikt. För att nå ditt mål så vet du förhoppningsvis redan från början vad som krävs. Ska du gå ner i vikt så krävs det exempelvis att du tränar mer och äter bättre, ska du springa snabbare krävs kanske fler intervaller. Ni fattar.

Du kanske sköter dig jätte bra men i vardagen finns alltid små fallgropar och utmaningar. Det är hur du hanterar dessa som gör skillnaden för om du kommer att nå ditt mål eller inte.

Ett exempel är detta med att ha tid att träna, sällan handlar det om att ha tid det handlar om dina prioriteringar. Jobbet är en sådan grej som kan vara svårt att prioritera bort men du får du bara tänka om i din plan.  Det är inte varje dag eller ens varje vecka du behöver jobba 12 timmar om dagen om det är det så behöver du ta dig en allvarlig funderare… 
Jag har ett jobb som kräver en del av mig, jag är VD på ett företag och även om jag är flexibel så är det veckor då jag är uppbunden. Denna vecka är en sådan vecka. Jag är uppbokad tisdag till söndag med jobb som gör att jag kommer vara hemma tidigast kl 22 på kvällen och jag bör vara på plats innan klockan 9 på morgonen.  Veckan kommer vara tuff, vi ska vara med på Vildmarksmässan jag kommer prata konstant och stå konstant, det är kul men faktiskt väldigt jobbigt för både kropp och själ. Egentligen en perfekt ursäkt för att skippa träningspassen för att inte ha tid eller ork. Men såklart gör jag inte det, för jag har mina mål och jag vet att för att nå dem måste jag klara vardagens utmaningar. Så istället ställer jag klockan tidigare än vanligt för att ta mig till gymmet eller bassängen. Jag kommer vara trött men i slutet av dagen kommer det att vara värt det.

En annan utmaning är detta med maten. I går satt jag kvar själv på kontoret klockan närmade sig 19, jag var trött och hungrig. Det hade varit en lång dag som börjat vid 05.30 och den var långtifrån slut. På kontoret stod en ask med Antonberg marsipan. Jag var hungrig och sugen det är då det handlar om fokus och om disciplin. Istället för att avnjuta denna delikata lilla chokladbit fyllde jag vatten i min shaker med hampaprotein och drack upp.  Den lilla chokladbiten hade knappast sabbat vare sig mina tidsmål på Vansbro eller fått mig att gå upp i vikt men i slutändan är det detaljerna som gör det.  En bit nu och vad händer nästa gång livet är jobbigt en bit till?
I slutändan är allt upp till dig, det är dina val och dina beslut vare sig de är bra eller dåliga. Den enda som kan hindra dig är du själv.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar