När det flyter

Tisdagmorgon är simmorgon, blir bara lättare och lättare att gå upp för varje morgon men jag ska erkänna att jag ändå gillar att tassa iväg i min ensamhet när det är alldelens svart ute.

Mina simpass är uppdelade i ett teknik/uthållighetspass och ett fartpass och jag hoppas att i april vara nog stark och smärtfri för att kunna köra ett pass till i veckan. Men just nu känns det som jag går framåt även på dessa två pass. Orsaken tror jag är att uppläggen på dem är så väl genomtänkta!
Jag ska inte ta åt mig all ära för de kommer faktiskt från den där tidningen jag köpte för ett tag sedan.

Dagens pass med fokus teknik
400 insim
2x150 medly
4x25 Fingerdrop / vanlig crawl. RI: 10
200m Zon 2 RI:30
4x25 Enarm/ vanlig RI:10
200m Zon 2 RI:30
4x25 CUP/ vanlig RI:10
200m Zon 3: RI 30
400 warm down

Förklaringar till teknikövningarna hittar ni här.

Jag gillar verkligen att varva tekniken med "vanliga" simmet, under de olika teknikövningarna fokuserar du på olika saker som du sedan för med dig in i det vanliga simmet. Som i CUP får man tänka på vattenläge och flyt och sedan kommer det med in i det vanliga. I Fingerdrop fokuserar du på den höga armbågen som sedan automatiskt (nästan) kommer med när du kör vanligt.

Så om du inte testat träna teknik i din simning gör det!
Nöjd efter ett bra pass!

2 kommentarer:

  1. Jag skulle behöva simma med dig!! Grymma teknikpass du kör! You swimrock! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Teknik är bra när man är långsam:)

      Radera