Löpbandet vs utelöpning

Springa ute och springa inne och springa snabbt
Jag har en väldigt delikat fråga som jag funderat på och som jag tror kan väcka lite känslor, som Ernst säger ”Hoppas det blir lite kaos det vore kul”

De flesta som springer tycker ju att man inte springer på riktigt om man inte springer ute i ur och skur. Jag tillhör väl dem. Att springa inne på hamsterbandet (löpband) är något man gör under vintern när man av säkerhetsskäl inte kan springa intervaller ute.
Man springer ute för att det är lite det löpning handlar om, ur och skur. Ett med naturen och frisk luft.

Så till den delikata frågan. När är det egentligen okej att springa på löpband? Kan jag faktisk vinna fördelar av att faktiskt förlägga några av mina pass på löpbandet?
Med mig är det såhär att jag har svårt att komma upp i fart och behöver ofta en hare för att springa snabbare än 5-fart. Mina ben vill liksom inte gå så fort av sig själva. När jag har hare, det vill säga någon som drar upp farten är det inga problem då kan jag även hålla jämn fart medan jag har svårt att klara det på egenhand. Troligen bygger detta på någon form av rädsla och kanske är något jag borde gå till psykolog för egentligen.

Så undrar nu vissa: Varför ska du då springa så fort?
Dum fråga, hur ska jag annars bli snabbare? Och om jag ska köra tröskelintervaller så behöver jag nu ligga strax under 5-fart.
Så klart finns det vägar runt detta, kan köra längre tröskelintervaller och då hålla en lägre fart, men blir jag bättre på att springa snabbt då?

Kan skita i tröskelintervallerna helt och istället köra vanliga intervaller men då är ju detta problem ännu större!
Min tanke är alltså att förlägga vissa av dessa intervall och tröskelpass på löpbandet för att kunna hålla en högre fart och alltså kunna träna i min ”tröskelzon” eller kunna springa mina intervaller på en högre fart som jag ju uppenbarligen klarar men som jag bara inte klarar själv.

Så kloka läsare vad säger ni? Kan jag med gott samvete och hopp och finfina resultat lägga några av mina pass på löpbandet även när isen inte ligger tjock på gatan?

Så snabbt kan det gå...
 

3 kommentarer:

  1. Jag tycker absolut du kan förlägga några pass på bandet! Kan känna likadant att det blir som lättare att trycka på i högt tempo om man får ställa in det på bandet! :) Go for it!!!

    Åh skönt att du är tillbaka i bassängen! Passet vi körde var himla bra. Ska bli spännande och se vad vi ska köra på lördag, det borde komma ett utskick på det snart! Kan skriva upp det sen om du vill få del av det också :)

    SvaraRadera
  2. Hej Anna,
    jag springer mest ute, men bandet hjälper mig att få upp farten. Det är lättare att pressa sig när farten är konstant. Och roligt att pröva på farter man inte tror sig klara av. Det gör man, i alla fall några meter. Och respekten minskar. Sen skiljer sig ju band lite från utelöpning, inget luftmotstånd, och mindre friktion i frånskjutet. Men det är ett bra, och tycker i alla fall jag, kul komplement!
    Löpande H från
    K

    SvaraRadera