Säsongsvila kallas det

Förkylningen håller i sig, känns som om någon spänt åt ett band för hårt runt min bröstkorg och dessutom petat in sugrör i näsan på mig… Inte så lätt att andas!
Jag kommer inte stå på startlinjen på Tjejmilen på lördag det står helt klart. Känns väldigt tråkigt och ibland funderar jag på om jag kanske ändå inte skulle. Men på tisdag åker jag på en väldigt spännande semester som ni ju vet och jag vill inte vara sjuk på ett tåg mitt i ingenstans Ryssland.

Så egentligen skulle säsongsvilan börja den 6 september och vara fram till den 23 september. Bara att gilla läget, vilan började i 30 augusti och varar fram till den 23 september. Lite för länge kanske men jag vet att jag kommer dra några löpturer när jag är i väg.

Vad sägs om dessa löpmiljöer!
Röda Torget i Moskva.
Bajkalsjön i Sibirien
Gobiöknen i Mongoliet


När jag kommer tillbaka drar allvaret igång på riktigt med träningen inför En svensk klassiker startar med Vasaloppet, sedan Vätternrundan, Vansbro och sist men inte minst Lidingöloppet. Jag kommer gå in för att göra mitt absolut bästa på varenda gren.

Givetvis har jag en plan för hur jag ska träna.
Den första planen varar i 5 månader, alltså fram till Vasaloppet, vill ju inte avslöja för mycket eftersom det ju trots allt är tävling men det är en bra plan som består av tre delar. Jag har utgått från mitt nuläge och analyserat vad som måste till. Jag kan säga att jag kommer att bygga upp mycket styrka i överkropp under en period och konditionsmässigt kommer jag köra ett upplägg som kan liknas vid att träna inför ett ultralopp i löpning.

Jag kommer testa såväl styrka som kondition vid ett par tillfällen under hösten för att utvärdera att planen för mig dit jag ska. Det kommer bli en spännande höst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar