Pumping Iron

Har ni sett filmen Pumping Iron med Arnold Schwarzenegger?
Aronold i Pumping Iron


Bra film faktiskt, har boken också om någon är intresserad av att fördjupa sig i hur man blir stor och stark. De är minnen från den tid då jag ville bli som Arnold. Det var tider det, tunga knäböj och kreatin blandat i hallonsaft nu kör jag inte så längre. Nu har man en ryggsäck som man fyller med vatten, dricker Pucko och äter någon form av gel som smakar Coca cola på söndagar.

För ett tag sedan började jag köra med Crossfit inspirerade övningar istället för vanlig hederlig styrketräning. Syftet var så klart att förbättra uthållighet och styrka i förhållande till min kroppsvikt, alltså bli lite smidigare. Nu till grejen. JAG TYCKER INTE CROSSFIT ÄR KUL! Verkligen inte så igår när jag hade styrka på schemat tänkte jag skit i Crossfit nu kör vi Arnold style- Pumping Iron.

Hade kul på gymmet, lyfte tunga vikter, fick pump och såg till och med uppumpad ut när jag var klar. Så från och med nu är det Pumping Iron igen 2 dagar i veckan. Basövningar men med lite lättare vikter och fler reps, 4x20 på det mesta är planen.

Men klart så har jag sprungit också. Denna vecka är mängd vecka så i tisdags var det intervaller 5x2. Uppvärmning 3 km i 5.30-fart sedan 5 st 2km intervaller i 4.30-fart. Vilan fick gå på pulsen när den var nere vid 50% av max så startade jag igen, synd att det tog omkring 1 minut att gå från 90 till 50 % hade varit skönt att vila längre. Sista varvet fick jag verkligen kämpa för att hålla tempot. Avslutade med 3km ner jogg. 16km det är nästan som ett gammalt långpass.


Under passet fick jag dock känningar i min vänstra hamstring och i höger vad. Gick att köra på men idag väntar 1 timmes Idrottsmassage på Accessrehab.
Dessa känningar och den inbokade massagen gör veckans träningsupplägg lite konstigt. Blir löpning nu fredag, lördag och söndag med över 30km på söndag. Lördag blir ett kortade pass på omkring 18km ska nämligen hinna och supporta brorsan som ska springa Stockholm Marathon. Inte för att det kommer ta hela dagen han borde vara klar på omkring 3timmar men sedan ska hans son, Monstret,vara med sin faster då behöver jag alla extra krafter jag kan få.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar