Mat att laga när du egentligen inte orkar laga mat...

Det var länge sedan jag lade ett recept, inte ett bra tecken eftersom jag oftast tycks göra det när jag inte kunnat träna normalt. Men här kommer ett...



Vissa dagar orkar man inte laga mat, men jag är en sådan person som ska ha matlåda varje dag för jag gillar inte att äta ute så därför har jag inget val det är bara att laga mat, då brukar jag fixa till något som går snabbt och är enkelt som detta.


Bönbiffar med piffigsallad
Biffarna
2 burkar bönor, kidney eller kikärtor
½ chili
1 vitlöksklyfta
1 ägg
Salt och peppar.

Blanda ihop alla ingredienser i en bunke, eller i en mixer om du har en bra sådan. Mosa ihop allt till en smet. Det gör inte så mycket om inte alla bönor blir mos bara de flesta blir det. Rulla dem till bollar och platta sedan försiktigt ut dem till biffar.
Sätt på stekpannan på full värme och lägg i en klick smör, ju mer smör desto finare färg. Stek biffarna tills de torkat upp och fått lite gyllenbrun färg.

Piffigsallad
Cous-cous
Riktig fetaost
Paprika
Rödlök
Lime
Spenat, ruccola eller annat
Oliv olja

Koka cous-cous enlig anvisningarna på förpackningen låt de svala och häll i lite olivolja och rör runt med gaffel så det luftas. Hacka lök och paprika enligt önskemål. Tvätta limen ordentligt och riv ner limeskalet i cous-cousen, pressa också i lite saft. Blanda i alla andra ingredienser.
Om man vill kan man äta det med äppeltzatziki. Riv äpple och blanda det med turkisk yoghurt, lite peppar.

Stökkök, sambon tycker att jag är som en blandning mellan Moberg och en senil italienare när jag lagar mat. Stökar och slänger och använder inga mått och har heller inte koll på hur länge saker varit i ugnen eller kokat. Har bara misslyckats två gånger dock, en gång med glass au four och en gång när vi inte hade krossade tomater till kycklinggrytanoch jag testade med ketchup istället....

Knästatus: Körde 30min på crosstrainer och 20min armcykel i morse. Det blir bättre, knappt ont alls i höger knä som var det värsta knäet. I morgon blir de Skierg! aldrig testat de innan så om någon har några tips att komma med så är det välkommet. Om knäet inte är fix på måndag får jag leta upp baddräkten... men jag tror det är fix till på måndag!
Sånt här kan man göra när man har ont i knäet, dricka glögg och kolla nåt program om insekter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar