Det ultimata styrketräningspasset

Som tidigare gymråtta så har jag testat en hel del styrketräningsprogram, både vad det gäller val av övningar och upplägg på passet. Alltifrån 5x10 till att ta exakta tiden mellan seten för att verkligen öka muskeltillväxen.

Det finns så ställen man ser så mycket tokigt och hör så mycket tokigt på som på gymmet. Vissa saker finns på alla gym, som tjejen som tar mina 1 kg rehab hantlar för att hålla i när hon kör knäböj, då säger jag bara ”But why?” eller killarna som till varje pris vill ha större bröst och biceps och därför slänger runt hantlar som är för tunga och gör att de istället tränar helt annat än de tänkt. De flesta killar i övre tonåren verkar dock ha sett eller läst Arnolds bok Pumping Iron för flexa gör det minsann mellan alla övningar...
Vad jag vill komma till är att tjejer i allmänhet är rädda för att lyfta vikter för att de tror att de kommer vakna upp som Hulken på morgonen om det skulle ta en vikt tyngre än ett mjölkpaket. Medan killar tror att de kommer vakna upp som Hulken bara de tar så tungt som möjligt.  

Som sagt så har jag testat olika upplägg och olika tekniker för att optimera min styrka och även muskeltillväxt, ett tag var mitt mål att faktiskt bli Hulken och Arnold var min största idol.
Men just nu när jag vill bli snabb vill jag inte vara Arnold, jag tror inte det är optimalt för att springa snabbt på 10km eller simma snabbt i 3 km. Men jag har en gen i mig som alltid strävar efter att få större muskler, jag kan liksom inte sluta köra biceps fast jag vet att jag nog inte har någon större nytta av dem, förutom att jag kanske ser lite snyggare ut naken.
Så låt mig presentera det optimala styrketräningsprogrammet för dig som konditionsidrottar och ändå vill ser mer ut som Aronold än som en sparris!
En parentes är att du måste ta hänsyn till dina egna styrkor/svagheter och framförallt skador och detta pass tar inte med prehab övningar som jag lärt mig är ett absolut måste, det kommer i ett annat avsnitt.

Uppvärmning 5-10 min (aldrig över 15 min då det kommer påverka din styrketräning)
Gör samtliga övningar med så pass tunga vikter att du klara någonstans mellan 8-10 reps i 3 set. Om inget annat anges
Bulgariska knäböj med vikt
Marklyft
Benpress (tungt!)
Exentriska benspark
Lårcurl
En armsrodd med hantel
Latsdrag (aldrig bakom nacken, det gjorde man på 80-talet. Du ska även ta en så pass låg vikt att du inte behöver gunga)
Pulldown (stånde med stång ett måste för simmare)
Sidolyft med hantlar (inte en tyngre vikt än att du kan hålla en lätt böjning i armen, böjer du armarna mer kan du såklart lyfta tyngre men också skada dig lättare)
Biceps (i minus vinkel föredrar jag då jag kan minska vikten men ändå få bra tryck i muskeln)
Utåtrotation för rotatorcuffen (Kör 3x15 och lätt för att jobba med rätt muskel)
Mage (om du inte annars tränar mage så fokusera på så kallade core övningar som stärker bålen. Tränar du rehab och pre-hab så tränar du troligen mycket core och kan istället fokusera på 6-packs övningar.)

De bästa 6 packsövningarna är cykeln samt att du ligger på en bosu boll, stärker händerna rakt bakåt, rumpan ett par cm från marken. Cruncha dig upp men inte länge än att armarna pekar i princip rakt upp från öronen. Är du stark nog ta gärna en vikt i händerna. Magen är också en muskel för att få 6-pack kan du inte göra 100 reps..
 
Drömkropen för mig!

2 kommentarer:

  1. Good day! You some type of pro? Nice message. Can you tell me
    how you can subscribe your weblog?

    Here is my site ... how to get pregnant quick

    SvaraRadera
  2. Hej Pajala! Sökte runt lite på det vida nätet efter lite förlorad träningsmotivation och vem springer jag på (ja ja, springer och springer - "googlar på" kanske är rätt uttryck) om inte dig! Vilken inspirerande och skön blogg. Hoppas att allt är fint! Kram från Anna Övik.

    SvaraRadera